Newsletter nr. 4 – Martie 2015

Solicitant: Organizația Centrală a Familiilor Kolping din România

Partener 1: Universitatea de Vest din Timișoara

Partener 2: Liceul Tehnologic „Dacia” Caransebeș

Partener 3: SC CMP Center D&V SRL

    Newsletter nr. 4

 

”Pentru a deveni un om capabil și de succes în orice profesie, trei lucruri sunt necesare: natura, studiul și practica.”

Henry Ward Beeche

 

Importanța programelor de pregătire practică pentru formarea profesională a tinerilor

Corelația între pregătirea profesională și succesul în carieră este una foarte strânsă, formând o relație de interdependență. De aceea este foarte important ca fiecare dintre noi să fie pregătit profesional într-un domeniu ce reprezintă un adevărat punct de interes, dacă nu o pasiune.

Una dintre cele mai eficiente metode de depistare a compatibilității dintre un job și un candidat se regăsește azi în programele de internship.

Un internship reprezintă perioada de timp pe care un elev/student sau proaspăt absolvent o petrece într-o organizație gazdă, având parte de pregătire practică supravegheată.

În România, noțiunea de internship se suprapune parțial noțiunii de ucenicie, cu mențiunea că internship-urile nu se referă strict la domenii profesionale. În limba engleză, denumirea de internship se folosește inclusiv pentru acele activități care în România intră în categoria „stagiu de practică”, lucru care denotă o diferență culturală interesantă legată de magnitudinea, scopul și conținutul unui stagiu.

Trebuie însă să avem în vedere faptul că, pentru mulți elevi și studenți, acest internship – stagiu de practică, este primul lor contact cu lumea activă.

Importanța practicii în dezvoltarea profesională, individuală și colectivă

Considerăm că practica este fundamentul viitoarei cariere alese de tânăr, iar în absenţa acesteia, începutul carierei este presărat de numeroase piedici, dificultăţi. Astfel, stagiile de practică sunt extrem de importante, înarmând elevii/studenții cu o multitudine de  atuu-uri.

În primul rând, pregătesc atitudinal, aptitudinal şi emoţional elevul/studentul pentru a-şi începe activitatea profesională. Astfel, practicianul va fi pregătit emoţional pentru muncă, își va forma o atitudine faţă de aceasta şi va avea mai multe aptitudini necesare începerii unei cariere. Anxietatea legată de realizarea unei noi sarcini, de adaptarea la schimbări semnificative, va fi mult mai redusă în cazul în care elevul/studentul beneficiază de stagii de pregătire practică.

Pe de altă parte, practica oferă un spaţiu de explorare a abilităţilor, a posibilităţilor practicianului. În acest fel, studentul/elevul constată care sunt punctele lui forte şi cele care necesită finisare, obţinând o imagine de sine mult mai precisă. Toate aceste informaţii culese în urma experimentării ajută la consolidarea unei stime de sine solide. De asemenea, cunoscându-se mai bine pe această filieră, va decide dacă i se potriveşte cariera aleasă, practica oferindu-i o nuanţare a teoriei învăţate în instituţiile şcolare.

În concluzie, practica se produce într-o colectivitate, iar practicantul va învăţa cum anume să se comporte în colectivitatea din care va face parte odată intrat pe piaţa muncii. În plus, colectivitatea poate oferi informaţii din propria experienţă, informaţii mult mai aproape de realitate decât informaţiile survenite din teorie. De aceea, considerăm că teoria, ştiinţa nu sunt suficiente. O experienţă a practicii este întotdeauna bine-venită.

Perioada de practică cea mai bună modalitate prin care poţi observa, învăţa, interacţiona, astfel încât primul interviu de angajare să fie un succes.

Practica este indispensabilă şi obligatorie în cadrul pregătirii pentru o profesie. Ea ne ajută să exersăm teoria învăţată, ne dă ocazia să evaluăm ce ştim şi ce nu ştim să aplicăm practic. Astfel, practica nu face abstracţie de partea teoretică, ci o valorizează. Practica ajută la formarea experienţei, a îndemânării, a deprinderilor. Cheia succesului în orice domeniu este să fii un practician bun.

Considerăm practica obiectul de bază al unui profesionist pentru că ne introduce în „meseria” pe care pretindem că o învăţăm, citind şi ascultând despre ea. Aşa cum în sport nu putem pretinde că ştim gimnastică doar pentru că am citit despre Nadia Comăneci şi am văzut-o la televizor. Așadar, practica este baza necesară pentru a ajunge în vârf.

Cu ajutorul stagiilor de practică dobândim competenţe necesare integrării pe piaţa muncii,  având o şansă în plus la angajare, deoarece pe parcursul orelor de practică, exersăm cunoştinţele teoretice acumulate în timpul şcolii.

Conf. univ. dr. Goian Cosmin Ștefan

Lector univ. dr. Stanciu Mariana Carmen

(Universitatea de Vest din Timișoara)

 

 

Serviciile de îndrumare pe piața muncii

„Alegerea, și nu șansa e cea care ne determină destinul.”

 Franklin Delano Roosevelt

Îndrumarea pe piața muncii poate fi definită ca procesul de compatibilizare intre cerințele angajatorilor și pregătirea, experiența și interesele persoanelor aflate in căutarea unui loc de munca.

În cadrul serviciilor de îndrumare se regăsesc următoarele tipuri de activități:

- Centralizarea informațiilor privind locurile de muncă vacante și condițiile de ocupare a acestora ;

 – Contactarea firmelor/instituțiilor/organizațiilor care au poziții vacante și solicitarea de informații suplimentare privind locurile disponibile ;

 – Analiza traseului educațional și profilulului ocupațional al persoanelor îndrumate;

- Abilitarea persoanelor pentru a identifica și accesa locuri de muncă disponibile;

- Promovarea exemplelor de succes pentru stimularea şi creșterea încrederii în sine.

Activitățile menționate servesc atingerii următoarelor obiective:

- Dezvoltarea cunoștințelor beneficiarilor de a identifica acurat potențiali angajatori;

- Asistarea în realizarea portofoliului de autoprezentare în vederea angajării;

- Învățarea și exersarea tehnicilor de prezentare la interviu.

În vederea dezvoltării cunoștințelor beneficiarilor de a identifica acurat potențiali angajatori se urmăresc:

  • Descrierea unei ocupații – oferă posibilitatea informării cu privire la competențele generale și specifice necesare pentru ocupația respectivă. Aceste descrieri pot fi găsite sub forma unor documente care prezintă standardele ocupaționale.

  • Dezvoltarea capacității de interpretare a informațiilor – dacă de exemplu clientul citește un articol cu privire la deschiderea unei noi fabrici/ magazin, el poate presupune nu doar că aceștia ar putea face angajări, ceea ce este posibil, dar nu întotdeauna probabil, ci mai mult să identifice acele domenii conexe care se vor dezvolta ca urmare a apariției acestei fabrici.

  • Identificarea opțiunilor de carieră conexe ocupației alese – odată ce o ocupație a fost aleasă, este foarte util să se exploreze câteva din posibilitățile conexe.

  • Participarea la rețele de informare – un fel de grup de sprijin care dă feed-back clientului atunci când acesta își prezintă în grup punctele forte, punctele slabe, strategia de căutare a unui loc de muncă,

Odată identificat locul de muncă dorit, următorul pas îl reprezintă realizarea portofoliului de angajare. Acesta trebuie să conțină minimum următoarele: CV, scrisoare de intenție și scrisoare de mulțumire. Alte documente ce pot fi incluse în portofoliu sunt: referințe, certificate, diplome, etc.

Deoarece acest portofoliu reprezintă de fapt primul contact al angajatorului cu clientul, acesta trebuie să fie întocmit cu atenție și grijă.

Participarea la un interviu este pasul imediat următor după ce portofoliul a fost analizat, motiv pentru care pregătirea pentru interviu reprezintă una dintre etapele procesului de îndrumare și oferă persoanei asistate posibilitatea să se focalizeze pe informațiile relevante pentru postul dorit, fapte, comportamente care să îl convingă pe intervievator că este persoana potrivită pentru locul de muncă respectiv, că va fi capabil să își îndeplinească obligațiile care îi revin, că este motivat pentru ca în final să fie angajat.

Coneliu Bulai – Expert îndrumare pe piața muncii

 Organizația Centrală a Familiilor Kolping din România

 

Din numărul următor:

  • Impactul formării pe competențe transversale în rândul elevilor și studenților – feed-back-ul participanților la instruire

  • Importanța primului CV

  • Stadiu derulare activitate proiect

Titlul programului: Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Titlul proiectului: Măsuri integrate de inserție pe piața muncii pentru viitorii absolvenți de învățământ preuniversitar și superior din Regiunea de Vest

 

Editorul materialului: Organizația Centrală a Familiilor Kolping din România

Data publicării: Martie 2015

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

                   Realizat,

                                                                 Georgeta Cosmina  MUSCALU

                                                                 Responsabil informare și publicitate

 

 Deschide/Copiaza fisier PDF: Newsletter Nr. 4__martie 2015